Skip to content

Sur fotballfyr

september 12, 2012

Denne bloggen kommer veldig sjelden til å handle om fotball. Jeg kan gjerne se en kamp i ny og ne – men det havner ikke ofte øverst på listen av gjøremål. Hvis jeg skal skrive om fotball, bør det antagelig dreie seg om Brann – eller Liverpool. Meeen..så hender det likevel i blant at jeg skotter bort på skjermen når landslaget spiller, og gårsdagens kamp hvor Norge møtte Slovenia var en av disse gangene.

Men hva skjer? Norge vinner kampen – hurra! Men landslagskeeperen Rune Almenning Jarstein tabber seg ut underveis. Det ser rett og slett litt fomlete ut – selv for en sånn passe fotballkyndig person som meg selv. Faktisk så flirer jeg litt- selv om han kanskje blir sur for å høre det.

For hva skjer etterpå? Jo, da blir han sånn åpenbart skikkelig barnslig sur, og da må jeg faktisk flire enda mer. For eksempel når han blir stilt spørsmål på direkten om han ble glad for at Riise skåret målet slik at Norge vant.  Da blir han så fryktelig sur som man kan se at barnehagebarn blir. Du vet, hele ansiktet er en eneste stor geip og han kikker hit og dit med lynenede øyne. Uten lys ville man tro at han spilte for Slovenia, ikke Norge. Jovisst er det lov til å reagere med følelser og kanskje ergre seg litt over egen innsats. Og da er det også svært forståelig at han blir såra og vonbroten over å måtte snakke om den smertelige fomlingen. Men altså; for en bystander som meg blir det noe voldsomt barnslig over reaksjonen til vår norske keeper.

I min jobb møter jeg stadig vekk folk som aldri kommer til å ha mulighet til å spille fotball. Aldri være interessant for mediene. Aldri kanskje kunne gå – eller ha en vanlig jobb.

Likevel har de en pågangsvilje og en glede over livet som gang på gang imponerer meg. I går ble kontrastene bare så veldig store fra en helg i møte med mange av dem – og til en priveligert pottesur norsk keeper. Gi mannen litt psykologhjelp!

From → Hverdagslivet

2 kommentarer
  1. Kunne ikke vært mer enig !!!

  2. Så bra:) Måtte bare få det ut!

Legg igjen en kommentar

