Skip to content

Solidariske ja, men ikke naive

september 19, 2012

Hver gang sosialmedisiner Per Fugelli er på banen, blir jeg et snillere menneske. Han tenker med hodet, men formulerer seg med hjertet. Men basert på egen erfaring vil jeg likevel si; visst skal vi være solidariske, men vi må likevel følge med og stille spørsmål…

Stein A. Evensen, tidligere sykehuslege, skrev i kronikken «Før du legger deg på operasjonsbordet» at pasienter bør kreve mer for å få best mulig behandling. Deretter fikk han svar på tiltale fra sosialmedisiner Per Fugelli, som i «Alfapasienten» særlig skriver basert på egne erfaringer som kreft-pasient. Fugelli mener det er egoistisk å være så kravstor som Evensen mener vi bør være. Slik jeg leser Fugelli bør det herske en ubetinget tillit», og det er her jeg blir litt i tvil.

Likevel: de to perspektivene som uttrykkes fikk meg til å tenke over det vi nå selv står midt oppi. Og hvor en ubetinget tillit ikke hadde fått oss noe sted.

I det siste har familien vår nemlig vært på en liten rundtur i spesialisthelsetjenesten. Vårt minste barn har visstnok et lite hode. For lite. Kurvene er ikke bra, og som foreldre blir man så veldig bekymret når legen på helsestasjonen sier «Oi».

Etter denne første bekymringen ble henvisningen fra helsestasjonen liggende og vente i Rikshospitalets systemer i to måneder.  Skulle jeg da til slutt ikke ha ringt?

Vel, jeg gjorde det. Og snakket med en veldig imøtekommende dame. Etter en stund «fant» hun henvisningen. Akkurat det er litt morsomt; jeg ser liksom for meg en kjempehaug med papirer, og iblant tror jeg sykehussystemene er blitt for store. Men OK, henvisningen var funnet.

Ok…så fint, sa jeg: Men det står ingenting om en time hos dere?

Ikke ennå, sa hun blidt.

Men kanskje nå?

Ja, det er mulig, sa hun med et smil i stemmen.

– To dager etter lå det brev i postkassen om time en uke etter. Tilfeldig? Neppe.

Så bar det til Rikshospitalet. Inn døren med en rolig liten jente som riktignok ikke er verdens raskeste med å begynne å gå, men som tydelig foretrekker å sitte med nesa i en bok. Hadde det bare ikke vært for dette hodet…

Resultat: hun henvises til CT. Ikke bare CT – men haste CT. Hjelp, det høres jo ut som noe som haster, ikke sant?

Men så stusser jeg: for systemet er altså slik: 1) Legen leser inn et diktat

2) Sekretæren til legen får notatet og omgjør så diktatet til en henvisning til pasientkoordinatoren 3)Pasientkoordinatoren sender til bestillerkontoret, som deretter tar kontakt med røntgenavdelingen. Ikke så veldig hastete, synes vi – men OK, vil ikke være sure og for krevende.

Derimot: hvis noen hadde spurt oss på forhånd:  –Tror dere at deres barn kan ligge musestille i en maskin som bråker og kaster rødt lys over ansiktet hennes?» – så hadde vi ledd hjertelig og sagt «no way». Men siden ingen spurte og vi ikke hadde noen gode spørsmål å stille om gjennomføringen av undersøkelsen – så dukket vi smånervøse opp på røntgenavdelingen. Fri fra jobb og greier.

Resultat etter 20 minutter. Ingen CT tatt, for lille jenta ble selvfølgelig livredd for maskinen og nektet plent å ligge stille. Så da dro vi hjem med uforrettet sak.

«Ja, det er jo en vanskelig alder» sa røntgendamen. Ja, men det visste de vel da de kalte henne inn? Eller så de ikke på fødselsdatoen? Man kan begynne å lure når brevet som lå ved informerte om at man ikke kan gjennomføre undersøkelsen hvis man er gravid; til en 15 måneder gammel pasient..

Så der står saken nå. For CT med narkose kunne jo ikke gjennomføres når barnet er forkjølet – og det har hun jo vært siden barnehagestart. Så kan det blir MR i stedet – eller noe annet som legene anbefaler. Vi får se – tiden vil vise!

Til slutt: La det være sagt; jeg heller nok mest til Fugellis solidaritet i forhold til med-pasienter og hans tiltro til legenes faglige dyktighet, og visst stoler jeg på dem. I vår familie er vi også heldigvis forskånet fra så mange erfaringer som Evensen og Fugelli har hatt. Likevel; ubetinget tillit uten kritisk sans? Niks.

From → Hverdagslivet

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

